sábado, 11 de julio de 2009

ABRIL DE 1959:NAT KING COLE Y EL ESTRENO DE SAINT LOUIS BLUES






MIRTA ACEVEDO: - Los operadores siempre fueron los héroes de todas las transmisiones. El Negro Álvez era el operador de exteriores y fue a instalar todos los equipos para la actuación de Nat King Cole en el Zafiro Room del Victoria Plaza. Empezó muy temprano: los micrófonos para la orquesta, los micrófonos para el cantante, todo el armado pronto y listo, y en el momento de salir al aire la presentación se cortó el micrófono que había costado una fortuna. Un oído muy avezado se dará cuenta de que la voz que sale de Nat King Cole en este momento es la del disco, no la de la actuación. Se habían puesto los cables de los micrófonos sobre una puerta vaivén que daba a una kitchenet que estaba al lado del Zafiro Room, y en el roce y el vaivén de la puerta todo el día se cortó justo ese cable. El heroico operador de turno, Stefano, manoteó un disco de Nat King Cole que tenía en la mesa y lo puso al aire. O sea que el primer tema que los oyentes de El Espectador escucharon no fue Nat King Cole en vivo: fue una grabación.

http://www.espectador.com/principal/especiales/tertulia_80anos.htm

In 1958, "St. Louis Blues" served as the title of a feature film loosely based on Handy's life starring, Nat `King' Cole. The movie's cast of jazz allstars included Pearl Bailey, Cab Calloway, Ella Fitzgerald and Barney Bigard. The soundtrack incorporated over ten of Handy's songs as well as the title song.






Those interested in knowing anything about W.C. Handy, the father of the blues, won't find it inSt. Louis Blues. As with most Hollywood biopics, especially those concerned with musical figures, Blues plays extremely fast and loose with the truth. Why Hollywood rarely bothered to come up with an interesting story to replace the real ones it tossed aside in these pictures is a mystery; suffice it to say that Blues at least has racial issues to address (even if it does so fairly gingerly), even if it also drags out an unconvincingly crafted religion vs. entertainment debate as well. Blues does, fortunately, have Handy's music, ranging from the classic title song to such worthies as "Aunt Hagar's Blues," "Careless Love," and " "Beale Street Blues." It also has peerless performers such as Mahalia Jackson, Ella Fitzgerald, Cab Calloway, and Nat "King" Cole working their magic on them. Cole, of course, is not really the right performer for Handy's material, despite his titanic talent, and nor is he the best actor for the part; however, his own charm and charisma carry him over the miscasting, and he gets very able support from the likes of Pearl Bailey andEartha Kitt to help everyone over the bumpier parts. As long as you're not looking for authenticity, Cole and company make St. Louis Blues an enjoyable enough way to pass an a hour and a half. ~ Craig Butler, All Movie Guide

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